Sunday, September 19, 2010

Söndag och valvaka.

Hej! Har jobbat dag idag på min fastevakt. Idag har jag inte varit så rädd när jag jobbat, bara lite när hans anhöriga kom, de var upprörda på sjukvården (fast på läkarna). Min patient skulle nämligen göra en operation som han snabbt skulle bli bra efter, men på grund av perforation av tarmen är han nu ett mycket svag och sjuk patient. Min patient har accepterat mig som sin sykepleier. Han har lett mot mig flera gånger och klappar mig på kinden. Du är en go jente du, säger han. Ibland blir han frustrerad när jag inte förstår! Hehe. Idag berättade jag sanningen för honom. Att han var min första patient här i Norge, och det var inte vem som helst sa jag :)
Man gör ju allt med patienten själv förutom när man ska vända och ändra läge i sängen. Man ger alla mediciner, injektioner, inhalationer, suger slem i tracken, lägger om de yttre sårbandagen, tömmer stomi och kateter, tvättar, smörjer, ger kontrakturprofylax, borstar tänder, rakar skägg, ringer anhöria och dokumenterar. Jag har verkligen lärt känna patienten mer och mer för var dag de här fyra dagarna. I morgon har jag inget jobb bokat, kanske jag kan få sovmorgon? Vore skönt.

"No ska vi sno deg" säger jag när vi ska vända ;) På introduktionen trodde jag det betydde "snyta sig" hehe.

När jag slutade förrut sken solen. Jag gick hem och hämtade Cattis kamera, sen gick jag ut igen, när jag var en bra bit hemifrån kom det ett stort regnmoln igen. Det var bara att traska hemåt i regnet. När jag kom hem gick Emil i Lönnerberga på en norsk barnkanal. Gissa om jag blev glad. Svenskt tal med norsk text.
KrösaMaja =SylteMaja
Konstig = Rare
Rackartyg = Ugagn

Det betyder att jag inte kan säga till en patient att du är rar. Då kan det bli fel.

Tack för alla snälla kommentarer.
Dom är viktiga för mig :)
Kram

2 comments:

Anonymous said...

"Gonatt", Stina!
Hoppas du får sovmorgon.
Vet du vad "mangler krafter" betyder?

Kram från oss i T-dala

Kristina said...

Nej snälla berätta!

Samlar krafter kanske?