Tuesday, September 28, 2010

Lysefjorden.

Igår var det måndagsutflykt. Vid halv tolv åkte vi iväg, en lång bilresa ända in till Lysefjordens innesta spets. Vårt mål var Kjerag. Bergen var oändligt stora och vägarna pyttesmå och snirkliga. Helt plötsligt låg det får och sov på vägen. Det var tätt mellan sjöarna och vattenfallen. Det går inte beskriva med ord hur vackert det är, bergen är så stora. Känns som att jag är långt ifrån Sverige.
Ett stop utmed vägen var Månafossen. Först var det bergsklättring och hög puls, sen ett vackert vattenfall.

Det är stup framför Cattis.

Månafossen. Här kan man snacka friskluft.

Bä. Det är jättestora fårflockar utmed bergen.

We was here.

Husen är yttepyttesmå. 640 m.ö.v.

Sedan kom vi fram till Kjerag fjällstuga. När vi var framme kl 15.15 skulle vi gå en vandring till en sten som sitter fast mellan två berg. Det visade sig att det var 12 km tur och retur i kuperad terräng och beräknad vandringstid på 5 timmar. Jag, Cattis och Rafael backade ur. Rafael skulle jobba natt, jag var rädd för att bli kvar på berget när mörkret kom och Cattis vågade sig inte heller iväg. Kjempen Andreas S K U L L E iväg, han gick själv och var tillbaka halv sju. Bra jobbat! Jag, Cattis och Rafael besteg första toppen, 2 km. Men då var det bergsklättring, inte vandring. Vi kom upp på en höjd på 828 m.ö.h. Väl uppe hittade vi en härlig bergsvägg där solen låg på och det var lä. Vi njöt av utsikten, drack kaffe, åt smörgås och kakor.
Cattis och Rafe.
Gissa om jag blev förvånad när jag träffa på Ola Rapace på berget.

Ibland önskade jag att jag hade Postafen med mig i väskan.

Det var gårdagen det. Idag har jag och Cattis varit på stan och tittat i fina affärer. Man vill ha allt, men vi klarade av de svåraste frästningarna. Nu är det bara 5, 5 dag kvar. Idag har jag inte så mycket hemlägtan. Jag trivs bra här. Det går hela tiden upp och ner. Jag har fått tre jobbpass bokade innan jag åker hem.
Jag ska jobba i natt.
Lördag dag.
Söndag kväll.
På måndag kommer jag hem!

Jag och Cattis!
Våran delikata veckosedel!

5 comments:

cattis said...

När jag är 90 bast kommer jag bo på ditt äldreboende, tänk vilka minnen vi kommer dela. Pisslukt 825 möh och en tjock bajskorv 650 möh. Vi kommer skratta gott! :)

Anonymous said...

Godmorgon Kristina !
Tänk vad mycket spännande ni har upplevt.Sveriges natur blir blaha,blaha efter detta.
Mvh Mamma

Anonymous said...

Härligt att ni hinner se er omkring lite. Nu är det inte många dagar kvar. Här är det kallt på nätterna, varmt och soligt på dagarna. Idag fick man skrapa bilrutorna på morgonen.
Ha det så "gött"!
Kramar från Britt och Håkan

Anonymous said...

Åååå vilka härliga bilder. Blir avis. Jag är i Mariestad den 5-7nov och hälsar på Emma, hoppas du är i Sverige då så kan vi ses alla 3! Massa kramar från Karin Wallin

Emma M said...

Åh så vackert :) påminner mig om min o stefans bröllopsresa som vi gjorde i vackra norge.